torstai 4. huhtikuuta 2019

Organisaation liiketoimintamallin kuvaus

4.4.2019

TEHTÄVÄ 2

Muodostakaa 2-4 henkilön ryhmiä.

Projekti: Yhden valitsemasi organisaation liiketoimintamallin kuvaus

Selvitä mikä on liiketoimintamallin kuvauksen ydin.

Selvitä tämän jälkeen mitä osa-alueita liiketoimintamallin kuvaukseen kuuluu esim. tutustu erilaisiin liiketoimintasuunnitelma -mallipohjiin.

Kirjaa ylös kysymyksiä, joiden avulla voit kuvata valitsemasi yrityksen liiketoimintamallin.

HUOM! Ennen yhteydenottoa yritykseen: Muistathan valmistautua huolellisesti. Pohdi, miten esittelet itsesi mm. kerrot mihin opintoihin tämä tehtävä liittyy. Muista myös dokumentoida kaikki työvaiheesi tehtävää varten.

Käy haastattelemassa yrityksen edustajaa kysymystesi avulla sekä tee organisaation liiketoimintamallin kuvaus

Kuvaa (yhdessä ryhmän kanssa) samanaikaisesti vapaamuotoisella tavalla edellisen tehtävän suorittamisen prosessisi:

Miten suunnittelit ja toteutit projektin mm. miten olit yhteydessä yrityksen kanssa.
Prosessidokumentaatiolla on tarkoitus osoittaa osaamistasi asiakaslähtöisyyden, taloudellisuuden sekä oma-aloitteisuuden näkökulmasta. Ota prosessidokumentaatiossasi kantaa, miten projektissa nämä ilmenivät omassa toiminnassasi

Huomioithan mahdollisen myöhemmän arvosanan ja osaamisen tunnistamisen kannalta, kuinka tärkeää on dokumentoida prosessi hyvin!


Liiketoimintamalli:

Liiketoimintamallilla kuvataan yrityksen toiminnan keskeiset menestystekijät ja niiden väliset suhteet. Mallin pohjalta voidaan tehdä yksityiskohtaiset suunnitelmat ja laskelmat eli liiketoimisuunnitelma.

Malli ohjaa laaditun strategian toimeenpanoa, kulkua ja sen onnistumista.

Liiketoimintamallin ytimestä löytyy asiakaslupaus. Muita keskeisiä elementtejä ovat asiakaskohderyhmät, kohderyhmille suunnatut tuotteet ja palvelut ja tapa toimia (jakelu- ja palvelumallit) eri asiakaskohderyhmien kanssa. Lisäksi olennaista on myös sisäiset voimavarat: henkiset ja fyysiset resurssit, organisaatiorakenne sekä johtamismalli. Rungon muodostaa strategiset tavoitteet, ansaintamallit ja kustannusrakenne.

Ansaintamallilla kuvataan tulojen hankkimista. Ansaintamalli määrittelee tulolähteet, yrityksen tai muun toimijan tarjoaman hyödyn, hyödyn hinnoittelun ja maksajan. Mallin avulla on tarkoitus tunnistaa tuote tai palvelu, jonka avulla syntyy tuottoa sekä ymmärtää tavat, joilla tuotetta tai palvelua myydään.

Asiakkuusstrategian ja voimavarojen tasapainon tarkastelu on erittäin tärkeää, jotta yritys pystyy toteuttamaan antamansa lupaukset.

Esimerkkejä liiketoimintamalleista:

Franchise mallissa yritys hankkii käyttöoikeuden tavaramerkkiin, mitä yritys myy samalla maksaen korvausta merkin omistajalle. Yleisimpiä franchise mallin käyttäjiä ovat mm. Hampurilais- ja muut ravintolat. Franchise on siis kahden itsenäisen yrityksen sovittu yhteistyömuoto, missä on luvakkeenantaja eli franchising-antaja ja luvakkeenottaja eli franchising-ottaja.
Franchise yrityksen sisällä työskentelevät markkinoijat toimivat luvakkeenottajan luovuttaman luvakkeenantajan kehittämän konseptin mukaan.

Monopoli on tilanne, missä markkinoilla on vain yksi tarjoaja tietylle tuotteelle/palvelulle. Monopolissa yritykseltä puuttuu kilpailu, jolloin yleensä hinnat voivat tuntua epäluonnollisen korkealta ja tuotantomäärä voi olla liian vähäinen. Useimmiten voittoa maksimoidessaan monopoliyritys rajoittaa tuotantoaan markkinahinnan nostamiseksi.
Monopolia määritellään yleensä pienemmän markkina-alueen kautta. Esimerkiksi kyläkaupalla voi olla monopoli, sillä se on ainoa kyläkauppa kylässä, mutta ei koko valtion alueella.

Verkostomarkkinoinnissa on yksi pääyritys, jolla on edustajia, jotka pystyvät myymään yrityksen tuotteita ja mainostamaan. Pääyrityksen ja edustajien välillä ei ole ihan tavallista työsuhdetta.
Kotikutsumyynti esimerkiksi Tupperware on verkostomarkkinointia. Kotikutsujen emäntä kutsuu potentiaalisia asiakkaita paikalle. Edustaja esittelee tuotteet ja ottaa tilaukset vastaan. Tämän jälkeen hän tilaa tuotteet ja toimittaa ne emännälle joka antaa tuotteet asiakkaille.

Freemium on markkinointi- ja tuotekehitysstrategia, jonka ajatus on antaa jotakin asiakkaalle ilmaiseksi ja sitoumuksetta ja saada heidät kiinnostumaan yrityksen maksullisista tuotteista ja palveluista sekä sitouttaa asiakas yrityksen puolesta puhujaksi.

Ryhmätyö:
Ryhmäämme kuuluu Mäkinen Nuppu, Rautiainen Aaron ja Rautiainen Ronja. Suunnitelmissamme on selvittää Opiferum –yrityksen liiketoimintamalli. Otamme yhteyttä sähköpostitse toimitusjohtaja Tommi Hellgreniin.

Kysymyksiä liiketoimintamallin selvittämiseen:

Onko yrityksellä tiettyä kohderyhmää ja, jos on, mikä?
Miten saatte itsenne näkyviin potentiaalisille asiakkaille?
Onko tiettyä kaavaa/mallia taustalla siitä, miten asiakkaiden kanssa toimitaan? Jos on, millainen?
Minkälaista kilpailua on?
Minkälainen on pahin kilpailija?
Miten kilpailun kanssa toimitaan ja, mitä vahvuuksia on?
Miten yrityksen johtaminen toimii?
Millä tavalla yrityksessä suhtaudutaan asiakkuusstrategian ja sisäisten voimavarojen (henkiset ja fyysiset resurssit) tasapainoon?

Viesti, jonka lähetimme:

“Hei.
Olemme kolme ensimmäisen vuoden opiskelijaa ammattiopisto Tavastialta Datanomilinjalta: Mäkinen Nuppu, Rautiainen Ronja ja Rautiainen Aaron. Teemme tehtävää Yrittäjyys ja yrittäjämäinen toiminta -kurssille. Tehtävä liittyy yritysten liiketoimintamalleihin. Olisiko ok, että saisimme vastauksia näihin kysymyksiin edes jollain tasolla:

Onko teidän yrityksellä tiettyä kohderyhmää ja, jos on, mikä?
Miten saatte itsenne näkyviin potentiaalisille asiakkaille?
Onko teillä tiettyä kaavaa/mallia taustalla siitä, miten asiakkaiden kanssa toimitaan? Jos on, millainen?
Minkälaista kilpailua on?
Minkälainen on pahin kilpailija?
Miten kilpailun kanssa toimitaan ja, mitä vahvuuksia teillä on?
Miten yrityksen johtaminen toimii?
Millä tavalla yrityksessä suhtaudutaan asiakkuusstrategian ja sisäisten voimavarojen (henkiset ja fyysiset resurssit) tasapainoon?

Kiitos, että käytitte aikaanne tähän meidän viestiimme. Toivotamme teille hyvät päivän jatkot.

T: Kolme koulutehtävän parissa olevaa opiskelijaa.
sarrau2@live.kktavastia.fi (R. Aaron)”

Vastaus opiferumilta:

Ei ole vielä saatu vastausta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti